Mennyi az annyi?

Ebben a posztban néhány fontos tudnivalót és gyakorlati tanácsot szeretnék megosztani, elsősorban a térségben való közlekedésről, és azok árairól. Az alábbi listán az általam használt közlekedési mód, az ár és az utazási idő olvasható. Bár a legtöbb esetben nincs B-verzió, tehát bizonyos városokba eljutni csak egyféleképpen lehetséges. (az árakban lehetnek kis eltérések az aktuális árfolyam végett)

Továbbá alább olvasható néhány fontos info a nagyobb városokban való tömegközlekedésről.

Budapest- Asztana (repülő, Wizzair)
Ár: 12.000 HUF
Utazási idő: 5 óra 15 perc

Asztana- Almati (vonat hálókabinban)
Ár: 8500 HUF
Utazási idő: 13 óra

Almati-Biskek (marshrutka)
Ár: 1000 HUF
Utazási idő: 3 óra

Biskek- Karakol (marshrutka)
Ár: 2600 HUF (oda-vissza)
Utazási idő: 6 óra (egy irányba)

Biskek- Isztambul (repülő, Air Manas)
Ár: 35.000 HUF
Utazási idő: 6 óra

Isztambul- Batumi (busz)
Ár: 8900 HUF
Utazási idő: 21 óra

Batumi- Mestia (marshrutka)
Ár: 3300 HUF
Utazási idő: 7 óra

Mestia- Kutaiszi (marshrutka)
Ár: 2600 HUF
Utazási idő: 6 óra

Kutaiszi- Tbiliszi (marshrutka)
Ár: 1000 HUF
Utazási idő: 2,5 óra

Tbiliszi- Gori (marshrutka)
Ár: 600 HUF (oda-vissza)
Utazási idő: 1 óra (egy irányba)

Tbiliszi- Signagi (marshrutka)
Ár: 1200 HUF (oda-vissza)
Utazási idő: 1,5 óra (egy irányba)

Tbiliszi- Jereván (taxi)
Ár: 5200 HUF
Utazási idő: 6 óra

Jereván-Garni-Geghard (taxi)
Ár: 3800 HUF (oda-vissza)
Utazási idő: 45 perc (egy irányba)

Jereván- Tbiliszi (kisbusz)
Ár: 3800 HUF
Utazási idő: 4,5 óra

Tbiliszi- Budapest (repülő isztambuli átszállással, Turkish Airlines)
Ár: 33.000 HUF
Utazási idő: 2+2 óra


Asztana

Asztanában a városi tömegközlekedést buszok látják el, de gyakorlatilag a használatuk csak akkor indokolt, ha megszeretnénk nézni a régi városközpontot is, a modern negyed gyalogosan is bejárható. Egy buszjegy 72 forintnak megfelelő kazah tenge, a jegyet a buszon tudjuk megvenni. A reptérről a 10-es busszal tudunk bejutni a városközpontba és a vasútállomásra egyaránt. Asztanában nincs metró, de már építik.

Almati

A volt kazah főváros népesebb és nagyobb is, mint Asztana, így a tömegközlekedés is kiterjedtebb. A városban buszok és trolibuszok egyaránt közlekednek, valamint egy metróvonal is van Almatiban. Egy vonaljegy 90 tenge (72 HUF), hasonlóan Asztanához. A jegyet szintúgy a buszon tudjuk megvenni, azonban a metrót nem használtam. Egy 3-4 km-es útra 500-600 tengébe kerül egy taxifuvar (kb. 400-500 HUF).

Biskek

Biskekben a tömegközlekedés teljesen ad-hoc jellegű. Kizárólag marshrutkák, és egy két öreg, ütött-kopott városi busz, valamint troli közlekedik a városban. A belváros nem nagy, így gyalogosan bejárható, de a buszpályaudvar és természetesen a repülőtér eléggé kiesik. Egy buszjegy 20 som (kb. 75 HUF), amit a sofőrtől tudunk megvenni. Egy taxifuvar a belvárosból a buszpályaudvarra kb. 150-200 som (500-600 HUF). A reptérre a 380-as számú marshrutkával tudunk kijutni (vagy taxival). Figyeljünk oda, hogy a marshrutka akkor indul, ha megtelik utasokkal, tehát ha késében vagyunk, nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás.

Isztambul

Isztambul tömegközlekedése nagyon jól szervezett. A szolgáltatást az ún. Isztambul-kártyával tudjuk igénybe venni, melyet az állomásokon kihelyezett automatákból tudunk megvenni 6 líráért (kb. 420 HUF). Ugyanezen automatákon keresztül tudunk egyenleget tölteni a kártyára, melyet fel tudunk használni az utazásra. Egy-egy utazásnál 3 lírát von le a rendszer. A kártyát az összes tömegközlekedési eszközre tudjuk használni, még a kompokra is, amelyek rendkívül hatékony közlekedési eszközök a zsúfolt városban, valamint a Marmaray-ra, ami voltaképpen egy gyorsvasút, ami a Márvány-tenger alatt köti össze az európai és az ázsiai oldalt. Isztambul elsőszámú repterére, az Atatürkre, az M1A jelzésű metróval tudunk kijutni, az ázsiai oldalon lévő Sabiha Göcken-re pedig a leggyorsabban Havatas buszokkal a Taksim térről (15 líra) vagy Kadiköy-ről (10 líra). Isztambul történelmi negyede, a Sultanahmet (ahol a legtöbb látnivaló található) gyalogosan is bejárható.

Tbiliszi

A grúz fővárosban a tömegközlekedés egy az egyben az isztambuli séma szerint működik. A Tbilisi-card 2 lari. A város mivel völgyben fekszik területileg hosszú, viszont igen keskeny, így a várost hosszában átszelő metróvonallal gyakorlatilag minden megközelíthető. A belvárosban gyalogosan könnyedén el tudunk boldogulni, a buszpályaudvarokra metróval tudunk a leggyorsabban kijutni (Tbilisziben két metróvonal található). A reptérre a 37-es busz visz ki, amelyre a Szabadság téren szálltam fel. A menetidő 50 perc volt, viszont én késő este mentem ki, így napközben ez minden bizonnyal megnövekedhet.

Jereván

A jereváni tömegközlekedéssel van a legkevesebb tapasztalatom. A városban csak a metrót használtam, ami viccesen zsetonnal működik mindössze 55 forintnak megfelelő örmény dramért. A városban buszok, marshrutkák és trolik is közlekednek, de a belvárosban nincs értelme igénybe venni őket, mert minden közel van. A Genocid Múzeumhoz csak taxival lehet kimenni. A fuvar 1000 AMD (kb. 550 HUF), csak úgy, mint a buszpályaudvarra.

Marshrutkák várakoznak a buszpályaudvaron, Batumiban
Mikor nem tudod megmagyarázni egy isztambulinak, hogy voltaképpen ez metró. "Nem, ez Marmaray!"


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Összegzés

Best Of... (vol.2)